Wij voeren actie voor goede huisartsenzorg

Van maandag 27 juni tot en met vrijdag 1 juli voert onze praktijk, samen met alle andere huisartsen in Nederland, actie om aandacht te vragen voor de druk op de huisartsenzorg.

Dat doen we in het belang van al onze patiënten. We vinden dat in Nederland iedereen terecht moet kunnen bij een huisarts. Maar dat staat onder druk. De werkdruk in de huisartsenzorg is hoog en wanneer we patiënten verwijzen naar het ziekenhuis en de ggz zijn er vaak lange wachtlijsten.

We willen:

- meer tijd hebben voor onze patiënten;
- minder drukte in de avond-, nacht- en weekenddiensten;
- betaalbare huisvesting voor alle huisartsenpraktijken;
- dat de wachtlijsten in ziekenhuizen, de ggz en jeugdzorg worden opgelost.

Op vrijdagmiddag 1 juli gaan we met veel huisartsen en medewerkers naar het Malieveld in Den Haag voor een manifestatie. Daarom is onze praktijk die middag gesloten. Voor spoedgevallen zijn we wel bereikbaar en wordt er waargenomen door één van de andere huisartsen in Voorhout

Stoppen met roken

Bent u – net als 950.000 andere Nederlanders – ook gestopt met roken in het afgelopen jaar? Dat is een hele stap! Hier volgen enkele adviezen om het niet roken vol te houden.


• Blijf alert
Op onverwachte momenten kunt u plotseling weer naar een sigaret verlangen. Blijf daarom opletten! Zorg dat u alvast een paar alternatieven voor roken hebt bedacht. Bijvoorbeeld even diep ademhalen, iemand opbellen, een glas water halen, een muziekje opzetten.
• Zoek steun
Leg uit aan uw omgeving dat u bent gestopt. Spreek met andere rokers af dat ze u geen sigaret aanbieden en liefst niet in uw omgeving roken. Of probeer samen te stoppen.
• Pas op met alcohol
Onder invloed van alcohol is het moeilijker om nee te zeggen tegen roken. Probeer de eerste weken geen of weinig alcohol te drinken.
• Positief denken
Geef uzelf een compliment omdat u nog steeds niet rookt. Bedenk een leuke beloning voor uzelf (iets leuks kopen, naar de bioscoop). Denk niet: “Eentje maakt niet uit” of “Ik heb er wel een verdiend”. U maakt het uzelf dan onnodig moeilijk.

Bedenk nog eens dat het stoppen met roken goed is voor uw gezondheid. Uw conditie verbetert, u voelt zich fitter, u kunt beter proeven en ruiken en u wordt minder snel verkouden of ziek. Dit merkt u al na een paar weken.
Als u het drie maanden weet vol te houden, is de kans groot dat u het ook een jaar volhoudt. Zet dus alles op alles om die drie maanden te halen!

Voor verdere informatie, steun en/of hulpmiddelen, kunt u een afspraak maken met onze praktijkondersteuner.